شریان ریوی مسئول رساندن خون با اکسیژن کم از بطن راست به ریه‌ها است تا پس از اکسیژناسیون در ریه ها, خون روشن و پر اکسیژن به سمت چپ غرب وارد و از طریق آئورت به تمام بدن برسد.

تنگی دریچه ریوی

تنگی دریچه ریوی (pulmonary valve stenosis) یکی از انواع تنگی هایی است که در مسیر ورود خون به ریه ها ممکن است رخ دهد. مثلاً تنگی ممکن زیر دریچه ریوی یا بالاتر از آن در شریان ریوی اصلی رخ دهد. وقتی تنگی آن قدر زیاد باشد که به بطن راست فشار وارد شود و باعث بروز علائم بالینی یا اکوکاردیوگرافیک خاصی در کودک شود, نیاز به مداخله دارد.

آنژیوپلاستی دریچه ریوی

درمان تنگی دریچه ریوی

گاهی یک کودک در سنین بالاتر نیاز به اقدام درمانی دارد و گاه یک نوزاد تازه متولد شده در همان ماه اول تولد هر چه سریعتر باید تحت درمان آنژیوپلاستی قرار گیرد. بسته به شدت تنگی , علائم بالینی , وجود یا عدم وجود ضایعات همراه و … طرح درمان هر بیمار ریحته می شود.

دو بیمار با تشخیص تنگی شریان ریوی ممکن است مسیر درمانی و پیش آگاهی متفاوتی داشته باشند و حتی دفعات نیاز به آنژیوپلاستی نیز ممکن است در این دو متفاوت باشد.

اصولاً هیچگاه دو کودک را با یک تشخیص مشابه با هم مقایسه نکنید. در این مورد و خطرات این مقایسه نابجا اشتباه در مقالات دیگر توضیح داده شده است.

آنژيو پلاستي دريچه ريوى (pulmonary valve valvuloplasty)

از بین تنگی های زیر دریچه یا بالای دریچه یا خود دریچه فقط تنگی دریچه ریوی به خوبی به آنژیوگرافی پاسخ می دهد. دو نوع دیگر معمولاً به آنژیوگرافی پاسخ مناسبی نداده و نیاز به جراحی پیدا میکنند. اینکه چه زمانی کودک نیاز به اقدام درمانی دارد توسط پزشک فوق تخصص قلب کودکان تشخیص داده میشود.

سالهاست که جراحی در درمان تنگی دریچه شریان ریوی نقش خود را از دست داده است و تنها درمان اصلی از طریق آنژیوگرافی و اتساع و رفع تنگی دریچه توسط بالون است .

جراحی تنها در مواردی که بالا یا پایین دریچه تنگی داشته باشد یا پس از چندین نوبت آنژیوپلاستی پاسخ مناسبی داده نشود توصیه می‌شود. در روش آنژیوپلاستی پس از بررسی های لازم با اکوکاردیوگرافی, برای کودک در کت لب و تحت داروهای آرام بخش آنژیوگرافی انجام میشود.

آنژیوپلاستی دریچه ریوی ؛ درمان تنگی دریچه

نحوه انجام آنژيو پلاستي

به طور خلاصه, ابتدا یک رگ کشاله ران کودک گرفته می شود سپس بررسی تشخیصی با کاتتر انجام می شود. نهایتا پس از اندازه گیری های لازم بالون هایی که برای این کار ساخته شدند وارد قلب شده و پس از عبور دادن بالن از دریچه تنگ اقدام به پر کردن بالون نموده و بدین ترتیب تنگی دریچه رفع می‌شود سپس بالون از قلب خارج می‌شود.

توجه: در بالون آنژیوپلاستی پس از بیرون اوردن کودک از کت لب وسیله‌ای در قلبا او تعبیه نشده است (برخلاف مثلاً بستن سوراخ های قلبی)

توضیحات بیشتر در مورد علائم بالینی, خطرات درمان و خطرات احتمالی آنژیوپلاستی و …. در این بیماران, در مقالات دیگر داده شده اند.

دکتر احمد وصال فوق تخصص قلب اطفال و اینترونشن قلب کودکان و بزرگسالان