دریچه شریان آئورتی – Aortic valve

دریچه شریان آئورتی یکی از مهمترین دریچه های قلبی است. خون روشن (پر اکسیژن) از طریق این دریچه است که با پمپاژ بطن چپ وارد آئورت و سپس تمام بدن می‌شود. پس واضح است که تنگی آن چه خطراتی را در پی خواهد داشت.

حقیقت این است که عدم تشخیص تنگی دریچه آئورتی (Aortic stenosis) در دوره نوزادی ممکن است اثرات بسیار سوء غیر قابل جبران در نوزاد ایجاد کند. بنابراین تشخیص به موقع و در صورت لزوم درمان به موقع آن بسیار اهمیت دارد.

تنگى دريچه آئورت

چه بسا نوزادی که از بدو تولد کاملاً سالم به نظر می‌رسد ولی به علت تنگی شدید دریچه آئورت و عدم تشخیص آن در عرض چند روز به سرعت بدحال شود.

البته تنها این بیماری نیست که تشخیص آن حیاتی است, بسیاری از بیماری‌های مادرزادی قلب ممکن است در ابتدا بی سر و صدا باشند و والدین و حتی پزشک متوجه وجود آنها نشود ولی بسته به مورد در عرض چند روز تا چند ماه تبعات جبران‌ناپذیری در قلب کودک ایجاد کند.

تنگی دریچه آئورتی – Aortic stenosis (AS or AoS)

مانند دریچه ریوی, تنگی دریچه شریان آئورت (valvar AS) به خوبی به آنژیوپلاستی پاسخ می‌دهد. البته بسته به شدت تنگی و یکسری فاکتورهای دیگر ممکن است نیاز به تکرار آنژیوپلاستی در فواصل متعدد باشد.

آنژیوپلاستی دریچه آئورت

بیمارانی به خوبی به بالون آنژیوپلاستی دریچه آئورتی پاسخ می دهند که تنها دریچه تنگ باشد و آنهایی که زیر دریچه و یا بالای دریچه تنگی داشته باشند آنژیوپلاستی پاسخ خوبی نمی دهد و نیاز به جراحی دارند.

زمان آنژیوپلاستی دریچه آئورت با در نظر گرفتن موارد زیر تعیین میشود:

• شدت تنگی که با اکوکاردیوگرافی مشخص می‌شود
  • علائم بالینی
  • سن
  • وزن کودک
  • وجود یا عدم وجود ضایعات همراه

در سراسر دنیا (در صورت امکان انجام) روش ارجح درمانی این کودکان, بالن آنژیوپلاستی است و مگر به صلاحدید پزشک معالج ,به هیچ وجه جراحی قدم اول نیست.

درباره علائم بالینی خطرات و عوارض آنژیوپلاستی در مقالات دیگر بحث شده است.

در تصاویر و فیلم های زیر آنژیوپلاستی یک بیمار مبتلا به تنگی دریچه آئورتی (AS) مشاهده می شود:

درمان تنگی دریچه آئورت با آنژیوپلاستی