چگونه سوزش قفسه سینه را درمان کنیم؟

در این مطلب می خواهیم درباره سوزش قفسه سینه و علل و درمان های آن صحبت کنیم. ممکن است شما تا به حال سوزش و درد ناحیه قفسه سینه را حس کرده باشید. خیلی از افراد ممکن است فکر کنند که این مشکل ناشی از بیماری‌ های قلبی است.

اما باید گفت که در بسیاری از مواقع سوزش و درد در قفسه سینه موضوع جدی نیست و تنها پانزده الی 25 درصد از افراد که این درد را احساس می کنند یک مشکل حاد قلبی دارند و باید نیاز به پیگیر جدی دارند.

این درد برای کسانی که نگران سلامت قلب یا حمله قلبی هستند، ممکن است بسیار ترسناک باشد و آن ها را نگران کند. با این حال علت مختلفی برای درد و سوزش قفسه سینه می تواند وجود داشته باشد. روش های درمانی مختلفی برای این مشکل وجود دارد.

سوزش قفسه سینه: 8 دلیل اصلی و روش دمان

 در این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد علت سوزش قفسه سینه و برخی از راه های موثر در درمان این مشکل صحبت کنیم.

دلایل سوزش قفسه سینه

همانطور که گفته شد علت های مختلفی (1) برای سوزش قفسه سینه وجود دارد، که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. مهترین دلایل سوزش قفسه سینه عبارتند از :

  1. سوزش معده ، رفلاکس اسید معده
  2. مشکلات گوارشی
  3. مشکلات ریه
  4. حمله های عصبی
  5. شیرد دادن به کودک
  6. مشکلات مربوط به عضله و استخوان
  7. مشکلات عروقی
  8. بیماری های قلبی

برخی بیماری های قلبی که به صورت تخصصی توسط دکتر وصال بدون عمل جراحی درمان میشوند عباتند از :

بیماری ASD – سوراخ دیواره بین دهلیزی بیماری VSD -نقص دیواره بین بطنی  بیماری PDA – مجرای شریانی باز
بیماری PFO – مجرای بین دهلیزی آنژیوپلاستی دریچه ریوی آنژیوگرافی اطفال

1- سوزش معده ، رفلاکس اسید معده

اولین علت سوزش و درد قفس سینه را می توان سوزش سر دل یا سوزش معده دانست. این موضوع یکی از دلایل عمده ایجاد درد قفسه سینه است که در اثر رفلاکس اسیدی معده ایجاد می شود.

شدت درد در این مشکل بسیار متغیر است و از حالت خفیف تا شدید دیده می شود. این حالت زمانی ایجاد می شود که اسید معده به طرف بالا حرکت کند و وارد مری شود. مشکل سوزش معده در همه افراد ممکن است رخ دهد، اما در خانم های باردار افراد مبتلا به ریفلاکس معده و مری و افراد مبتلا به فتق هیاتال بیشتر دیده می شود.

برخی مواد غذایی می‌توانند مشکل سوزش معده را تحریک کنند. از جمله این مواد غذایی می‌توان غذاها و نوشیدنی های اسیدی مانند گوجه‌فرنگی و الکل را نام برد. همچنین، استعمال دخانیات دارای اثر منفی بر سوزش معده است.

علائم دیگری که در مشکل ریفلاکس اسیدی معده عبارتند از :

  • صاف کردن سینه (شبیه سرفه‌های کوتاه) به صورت مکرر
  • احساس یک توده در گلو
  • خشن شدن صدا (تغییر صدا)
  • سرفه
  • سوزش گلو
  • ترشحات تنفسی بیشتر
  • احساس مزه تلخ یا ترش در دهان
  • تشدید علائم صوتی با خوردن غذاهای پُر ادویه

سوزش معده ، رفلاکس اسید معده

 

2- مشکلات گوارشی

یک سری دیگر از مشکلات گوارشی هستند که می‌تواند باعث ایجاد درد و سوزش در قفسه سینه شوند. برخی از این اختلالات علائمی مانند دل درد ایجاد می کنند. از جمله این مشکلات می توان سنگ کیسه صفرا یا مشکلات کبدی را نام برد که باعث سوزش شدید معده می شوند.

چنانچه داروهای ضد اسیدی و یا سایر داروهای مناسب مشکل سوزش معده را مصرف کردید و درد شما بهبود پیدا نکرد می‌توان گفت مشکل به دلیل ابتلا به بیماری های دیگری مانند موارد زیر است:

  • سنگ صفرا
  • بیماری کبد
  • پانکراتیک

علائم دیگری برای مشکلات حاد دستگاه گوارش وجود دارد از جمله ادرار بسیار تیره، حرکات روده ای بسیار خفیف، احساس درد شدید در هر ناحیه از شکم به خصوص در سمت راست قسمت بالا، زیر یا نزدیک دنده ها.

3- مشکلات ریه

یکی دیگر از علل که باعث ایجاد درد قفسه سینه می شود، مشکلات ریوی هستند. برای مثال عفونت های ریوی و ذات الریه این موارد به خصوص در زمان تنفس یا انجام فعالیت های سنگین و ورزش بیشتر خود را نشان می دهند.

کسانی که این مشکل را دارند لازم است به پزشک مراجعه کنند چونکه تشخیص این نشانه ها از علائم سکته قلبی دشوار است. پزشک با معاینه مشکلات مربوط به ریه را تشخیص می دهد و در صورت نیاز درمان را آغاز می کند.

4- حمله های عصبی؛ سوزش قفسه سینه

در مواردی که فرد تحت اضطراب یا ترس شدید قرار بگیرد، احتمال بروز پنیک اتک یا همان حمله های عصبی وجود دارد. در این حالت تپش قلب سریع می شود و باعث ایجاد درد در ناحیه قفسه سینه می گردد.

هرچه حمله عصبی شدیدتر باشد درد نیز بیشتر خواهد بود. حمله های عصبی (پانیک) باعث بروز حمله قلبی نمی شود، اما احساسی مشابه ایجاد می کند. در زمانی که از علل اصلی بروز چنین علائمی مطلع نباشیم و نتوانیم با اطمینان علت را تشخیص دهیم، باید خیلی سریع فرد را به اورژانس برسانیم.

 

5- سوزش قفسه سینه در دوران شیردهی

یکی دیگر از علل سوزش قفسه سینه بزرگ شدن و انقباض پستان ها برای تغذیه نوزاد در دوران شیردهی است. برخی از خانم‌ها در این دوران دردهای شدید و سوزش را در ناحیه قفسه سینه تجربه می کنند.

برخی ممکن است به عفونت های موسوم به ورم پستان مبتلا شوند. برخی دیگر از خانم ها ممکن است پس از دوران شیردهی به اسپاسم مختصری در رگ‌های خونی نوک سینه مبتلا شوند. هر کدام از این موارد می تواند باعث درد و سوزش در ناحیه قفسه سینه شود.

در ادامه مواردی را نام می بریم که علت ایجاد درد سوزشی قفسه سینه در دوران شیردهی هستند.

  • خانم های شیرده که به تازگی زایمان کرده یا شیردهی را متوقف کرده باشند.
  • درد بیشتر در یک یا دو طرف قفسه سینه احساس می شود نه در قسمت وسط قفسه سینه
  • همراه شدن سوزش قفسه سینه با درد در نوک پستان افزایش اندازه پستان یا تغییرات پوستی در این ناحیه

مشکلات مربوط به عضله و استخوان

6- مشکلات مربوط به عضله و استخوان

یکی دیگر از علل سوزش شدید در قفسه سینه می تواند آسیب های عضلانی یا آسیب به غضروف و استخوان باشد. این مشکل به ویژه در زمان بلند کردن اجسام سنگین بیشتر خود را نشان می دهد. در صورتی که علائم زیر را داشته باشید درد و سوزش قفسه سینه ممکن است بر اثر ایجاد آسیب در عضله استخوان یا غضروف باشد.

  • درد و سوزش تنها در برخی مواقع مانند زمان بلند کردن اجسام سنگین احساس شود
  •  شدت درد با ایجاد فشار یا ماساژ بر روی ناحیه قفسه سینه تغییر کند
  •  در ناحیه دردناک قفسه سینه تورم دیده شود

7- مشکلات عروقی و سوزش قفسه سینه

برخی دیگر از مشکلات در عروقی که خون را به قلب و ریه ها منتقل می کنند باعث ایجاد سوزش و درد در قفسه سینه می شوند. برای مثال آئورت دایسکشن که در زمان پاره شدن رگ آئورت اتفاق می افتد از جمله این مشکلات است.

این عارضه اگر به سرعت درمان نشود، باعث مرگ فرد می شود. یکی دیگر از مشکلات عروق خونی آمبولی ریوی است در صورتی که لخته خون ایجاد شود و به ریه ها برسد رخ می دهد و به ریه و قلب آسیب می رساند و در مواردی می‌تواند موجب مرگ فرد شود. از دیگر علائم عروق خونی می توان موارد زیر را نام برد:

  • درد و سوزش ناگهانی در قفسه سینه که احتمال دارد در اثر پارگی آئورت باشد.
  • فشار یا سوزش در ناحیه قفسه سینه که با انجام حرکات ورزشی بدتر شود
  • درد توام با تنگی نفس یا سرگیجه

اگر چنین علائمی در فرد بروز کند لازم است تا به سرعت به اورژانس مراجعه کنند.

8- سوزش قفسه سینه در بیماری های قلبی

همانطور که پیش تر اشاره شد درد قفسه سینه علل متفاوتی دارد. برخی از آن ها به علی وجود بیماری های قلبی است. اما منظور ایجاد حمله قلبی نیست. آنژین نوعی بیماری قلبی است که در اثر نرسیدن اکسیژن کافی به قلب ایجاد می شود.

مهم ترین علت بروز آنژین، بیماری کرونری قلب است و زمانی که جریان خون به علت تجمع پلاکت ها متوقف می شود ایجاد می شود و با درد در ناحیه قفسه سینه همراه است. پزشکان معمولاً آنژین را عامل هشدار دهنده برای حمله قلبی می دانند و در صدد درمان آن برمی‌آیند.

معمولاً تشخیص درد آنژین از حمله قلبی کاری دشوار است، به همین دلیل افرادی که به آنژین مبتلا هستند و با گذر زمان علائم بیماری در آن ها شدیدتر می‌شود باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

افرادی هم که سابقه بیماری آنژین را داشته و شدت آن متغیر است، یعنی آنژین ناپایدار دارند و باید مرتباً تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرند. علائم آنژین عبارتند از احساس درد، فشار یا سوزش در ناحیه قفسه سینه، حالت تهوع و احساس درد و از بین رفتن آن، تنگی نفس و ایجا دردی که به فک و شانه کشیده می شود. برای درمان بیماری های قلبی بدون عمل جراحی که نیاز به مداخلات قلبی (اینترونشن) دارند میتوانید به آقای دکتر وصال مراجعه نمایید.

دلیل سوزش قفسه سینه را چگونه تشخصی دهیم؟

برای تشخیص علت سوزش قفسه سینه پزشک بررسی ها و آزمایشاتی را انجام می دهد که عبارتند از:

  • تهیه سابقه پزشکی کامل
  • بررسی ضربان قلب و نظم به طور دقیق و انجام معاینات فیزیکی آنالیز سلامت عضلات و اندام ها و جستجوی تورم
  • انجام آزمایشات خون که در صورت وجود عفونت ناشی از حمله قلبی یا سایر اختلالات قلبی آن را نشان می دهد
  • انجام نوار قلب برای بررسی فعالیت های الکتریکی در قلب
  • عکسبرداری با اشعه ایکس از قفسه سینه
  • انجام سی تی اسکن

درمان سوزش قفسه سینه

درمان سوزش قفسه سینه

درمان مشکل سوزش و درد قفسه سینه به علت آن بستگی دارد. برای مثال زمانی که مشکل سوزش معده باشد لازم است تا فرد داروهای ضد اسید یا ضد سوزش معده مصرف کنند یا در رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد کند.

در مواقعی که بیماری‌های جدی قلبی، عروقی یا ریوی موجب درد و سوزش قفسه سینه هستند، نیاز به تغییراتی در سبک زندگی حس می شود. همچنین فردی که دچار حمله قلبی شده برای درمان سوزش قفسه سینه باید داروهای رقیق کننده خون مصرف کنند یا جراحی بای پس انجام دهد، که تشخیص این موارد بر عهده پزشک است.

دقت داشته باشید که درد و سوزش مزمن قفسه سینه ممکن است در هر صورت برای سلامت شما مضر باشد. در نتیجه لازم است برای تشخیص و درمان حتماً به پزشک مراجعه کنید و به انجام درمان های خانگی اکتفا نکنید.

آیا سوزش قفسه سینه درمان خانگی دارد ؟

مشکلات سوزش و درد قفسه سینه در صورتی که جزئی باشند را می توان با برخی از استراتژی های درمان خانگی تسکین داد. همانطور که پیش تر اشاره شد اگر با وجود این استراتژی ها درد بهتر نشود لازم است که حتماً به پزشک مراجعه کنید. در ادامه برخی از درمان های خانگی برای سوزش جزئی قفسه سینه را نام می بریم.

  • در یک جای مناسب دراز بکشید و آرام و عمیق نفس بکشید
  • از داروها و مواد خوراکی ضد اسید استفاده کنید
  • ناحیه درد را به آرامی ماساژ دهید
  • یک لیوان آب بنوشید
  • پوزیشن بدن را تغییر دهید
  • از کمپرس گرم یا داغ بر روی سینه دردناک یا حساس استفاده کنیم

با درد سوزش قفسه سینه چه کنیم ؟

همانطور که در این مطلب اشاره شد درد سوزشی قفسه سینه می تواند علل زیادی داشته باشد. معمولاً مشکل سوزش معده یا سایر مشکلات دستگاه گوارشی علت این عارضه است. اما توجه کنید که آسیب ها و حملات پنیک نیز می توانند باعث این مشکل شوند.

همچنین، شرایط خطرناک مانند حمله قلبی یا پارگی آئورت باعث ایجاد این مشکل می شوند. اگر علائم مربوط به این شرایط را داشتید خیلی سریع به اورژانس مراجعه کنید. پزشک با انجام معاینات تخصصی عامل مشکل را تشخیص می دهد و با درمان این عارضه به شما کمک می کند.

 

دکتر احمد وصال فوق تخصص قلب اطفال و اینترونشن قلب کودکان و بزرگسالان