در این مطلب می خواهیم درباره ی درد قفسه سینه و کرونا صحبت کنیم. با شیوع بیماری کرونا گزارشات بسیاری از اختلالات قلب، گرفتگی قفسه سینه و سایر علائم قلبی از طرف متخصصان قلب و عروق داشته‌ایم. از زمان پدیدار شدن ویروس کووید ۱۹ استرس و اضطراب بسیاری بر مردم تمام دنیا وارد شده است.

این استرس دلایل بسیاری دارد از جمله ترس از مبتلا شدن و واگیر داشتن این ویروس، استرس در زمان قرار گیری در اجتماعات مختلف و فشار روحی ناشی از عدم امنیت شغلی. همانطور که بسیاری از شما ها شنیده اید میان استرس و فشار روحی و عملکرد صحیح قلب ارتباط وجود دارد. به طوری که انسان هایی که به صورت مداوم در معرض تنش های روانی و استرس هستند، بیشتر به بیماری های قلب و عروق مبتلا می شوند. در ادامه مطلب بیشتر به بررسی این ارتباط و چگونگی آن می پردازیم.

درد قفسه سینه و کرونا

آیا بین استرس و سلامت قلب و عروق در زمان بیماری کرونا ارتباطی وجود دارد؟

استرس باعث ضعیف شدن ماهیچه های قلبی می شود و سیستم ایمنی را تضعیف می کند. این علائم ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. امروزه به دلیل استرس شدید ناشی از بیماری کووید ۱۹ این مشکل بسیار حاد تر شده است. آمار موجود از مراجعین بیماری ‌های قلبی و عروقی سندی برای این موضوع است. در ادامه مواردی از مشکلات قلبی ناشی از استرس را ذکر خواهیم کرد.

کاردومیوپاتی استرس

یکی از مهم ترین مشکلات قلبی ناشی از استرس کاردومیوپاتی استرس است. این مشکل به این صورت است که ناگهان در ناحیه قفسه سینه درد شدیدی احساس می شود و عملکرد قلب به حالتی شبیه حمله قلبی واکنش نشان می دهد. فرق این مورد با حمله قلبی یا همان سکته قلبی در این است که پزشکان اثری از لخته شدن خون یا مشکلات جریان خون در قلب مشاهده نمی کنند. دلیل کاردیومیوپاتی استرس، فشار روحی شدید، استرس یا ضربه های ناگهانی است.

واکنش بدن به استرس

زمانی که بدن در شرایط استرس بالا قرار می‌گیرد، واکنش مبارزه یا فرار را بروز می دهد. این واکنش علائمی مانند تپش قلب شدید، درد قفسه سینه و تنگی نفس را دارد و حالتی مانند سکته قلبی رخ می دهد.

 به طور کلی می توان گفت دو مورد اختلال قلبی که ذکر شد علائمی مانند حمله قلبی دارند، اما در حقیقت حمله قلبی نیستند و تنها در اثر فشار روانی بالا ایجاد می شود.

کنترل استرس و جلوگیری از ایجاد بیماری های قلبی در دوره بیماری کرونا

کنترل استرس و جلوگیری از ایجاد بیماری های قلبی در دوره بیماری کرونا:

همانطور که پیش تر ذکر شد با شروع بیماری کووید ۱۹ در سراسر جهان ریسک ابتلا به بیماری های قلبی افزایش یافته است. علاوه بر استرس ناشی از این بیماری، تحقیقات نشان داده که ابتلا به این ویروس خود نیز باعث آثار منفی بر سیستم قلبی و عروقی می شود.

با توجه به این موارد متخصصین قلب و عروق راهکارهایی را برای مدیریت استرس و کمک به عملکرد درست قلب پیشنهاد می‌کنند. لازم است همه ما با این موارد آشنا باشیم و در زندگی روزمره از آن ها استفاده کنیم تا به مشکلات قلبی مبتلا نشویم. در ادامه برخی از مهم ترین این نکات را ذکر خواهیم کرد.

رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم موردی بسیار مهم در سلامت قلب و عروق است. بهتر است از غذاهای مفید برای سیستم قلب  و غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی استفاده کنیم. همچنین، از مصرف مواد غذایی چرب که باعث بسته شدن عروق و ضربه به  عملکرد قلب می‌شوند خودداری کنیم.

وزرش و فعالیت بدنی

انجام ورزش از موارد مهمی است که برای سلامت قلب در دوره همه گیری کرونا مفید است. انجام نرمش های سبک و و پیاده روی هم می تواند بسیار مفید باشد. لازم نیست که فعالیت های ورزشی خیلی تخصصی و سنگین انجام دهید. البته باید دقت داشته باشید که در زمان ورزش پروتکل های بهداشتی را به طور کامل رعایت کنید.

مدیریت استرس

انجام تکنیک های مدیریت استرس مانند مدیتیشن و تمرینات تنفسی هم توسط پزشکان توصیه می شود.

رعایت فاصله گذاری اجتماعی

فاصله گذاری اجتماعی و رعایت دستورالعمل های بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا را جدی بگیرید.

رعایت پروتکل های بهداشتی

ارتباط با دوستان و خانواده در ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی برای مدیریت استرس و کاهش فشار روانی ناشی از کرونا مفید است.

آیا درد قفسه سینه از علائم کروناست؟

پس از تب، خستگی و سرفه خشک، احساس تنگی نفس از علائم بیماری کرونا است. توجه داشته باشید که درد قفسه سینه به تنهایی از علائم بیماری کووید ۱۹ نیست، اما اگر با تنگی نفس و احساس فشار در قفسه سینه همراه شود از نشانه های جدی این بیماری است و باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

علت درد قفسه سینه در کرونا

علت درد قفسه سینه در کرونا:

دو عامل را می توان از دلایل درد قفسه سینه در بیماری کرونا دانست. سرفه های شدید در بیماری کووید ۱۹ فشار زیادی را به ماهیچه ها و دنده های قفسه سینه وارد می کند. همچنین، التهاب ریه ها نیز در ناحیه قفسه سینه باعث ایجاد درد می شود. هر دوی این عوامل در نهایت باعث ایجاد این عارضه می شوند.

با توجه به خطری که ویروس کرونا برای سلامتی افراد دارد در صورت مشاهده علائم مشکوک حتماً به پزشک مراجعه کنید و چنانچه علائمی در رابطه با اختلالات قلب و عروق داشتید حتماً با یک متخصص قلب و عروق مشورت کنید.

 

دکتر احمد وصال فوق تخصص قلب اطفال و اینترونشن قلب کودکان و بزرگسالان