چه ورزش هایی برای بیماران قلبی مناسب هستند ؟

موضوع مورد بحث ما در این مطلب ورزش های مناسب بیماران قلبی است. برای سلامت قلب لازم است که این عضو مهم بدن را تقویت کنیم. بهترین روش تقویت قلب ورزش کردن است، به طوری که عدم انجام ورزش احتمال بیماری های قلبی و عروقی را دو برابر می کند کسانی که سابقه ژنتیکی بیماری قلبی را دارند و یا دغدغه سلامت قلب خود را دارند باید حتماً برنامه ورزشی منظمی برای خود تعیین کنند. کارشناسان سلامت ورزش متوسط را به مدت ۱۵۰ دقیقه در هفته پیشنهاد می کنند.

چه ورزش هایی برای بیماران قلبی مناسب هستند ؟

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا تمام ورزش ها بر سلامت قلب تاثیر دارند؟ در ادامه مطلب بهترین ورزش هایی که سبب تقویت قلب می‌شوند را شرح خواهیم داد.

پیاده روی برای تقویت قلب

اولین ورزش موثر و تقویت قلب پیاده روی است. مخصوصاً پیاده روی به صورت سریع که برای سلامت قلب بسیار مفید است. راه رفتن با سرعت باعث افزایش ضربان قلب می شود و بیشتر از ورزش های دیگر بر مفاصل تاثیر می گذارد.

از مزیت های این ورزش این است که در هر جایی می توان آن را انجام داد و به وسیله خاصی نیاز ندارد و تنها یک جفت کفش مناسب نیاز است. یک برنامه خوب برای ورزش پیاده روی این است که در زمان عصر پیاده روی های کوتاه داشته باشید و در آخر هفته ها پیاده روی طولانی تر.

همزمان با پیاده روی می توان به یک موسیقی یا پادکست صوتی گوش داد. این ورزش به گونه ای است که امکان آن برای همگان بصورت بسیار آسان و دائم وجود دارد. برعکس بسیاری ورزش های دیگر پیاده روی اثر منفی بر روی مفاصل ندارد.

شنا برای تقویت و سلامت قلب

شنا برای تقویت و سلامت قلب

شنا تنها برای سرگرمی نیست و برای تقویت قلب و سلامت بدن بسیار مفید است. انجام ایروبیک در آب یا شنا در طول استخر با درگیر کردن تمام عضلات بدن به سلامت شما کمک بسیاری می کند.

فایده وزنه برداری برای قلب

تقویت ماهیچه ها و عضله سازی در همه قسمت های بدن بر روی سلامت قلب تاثیر مثبت دارد. وزنه برداری ورزشی است که باعث عضله سازی و چربی سوزی بدن می شود، در نتیجه برای قلب مفید است.

عضله سازی را می توان در باشگاه های ورزشی انجام داد، اما زمانی که از بدن خودتان به عنوان وزنه استفاده می کنید وزنه برداری موثری را انجام داده اید. فعالیت های مانند شنا، اسکات یا حتی بارفیکس به عضله سازی بدن کمک می کنند و برای تقویت قلب و سلامت استخوان ها بسیار مفید هستند.

یوگا ورزش مناسب روح و جسم

یوگا؛ ورزش مناسب روح و جسم

شاید فکر کنید که یوگا در سلامت قلب تاثیری نداشته باشد، اما باید گفت که ورزشی بسیار مفید برای تقویت قلب است. یوگا باعث تقویت عضلات بدن می شود. همچنین، آرامش روحی شما را فراهم می کند.

یوگا با وجود اینکه فشار خون را کاهش می دهد سبب افزایش ضربان قلب نیز می شود.

تمرینات تناوبی و تنشی (HIIT)

یکی از بهترین ورزش ها برای بدن، انجام تمرینات تناوبی و تنشی (یک دوره ورزش هایی با شدت زیاد و در دوره‌های زمانی طولانی‌تر ریکاوری فعال متناوب است) که در دوره کوتاه مدت ورزشی بسیار موثر شناخته شده است. انواع ورزشهای تماوبی عبارتند از :

  1. اینتروال هوازی
  2. اینتروال بی هوازی
  3. اینتروال سرعتی
  4. اینتروال فشرده و گسترده
  5. اینتروال خیلی شدید
  6. اینتروال مقاومتی
  7. اینتروال فزآینده

برای نمونه می توان این مثال را زد که شما یک دقیقه بدوید و سه دقیقه راه بروید و این چرخه را مرتباً تکرار کنید. با نوسانات ضربان قلب کالری سوزی و عملکرد و عروق خونی بهبود می یابد.

دوچرخه سواری برای سلامت بدن و قلب

دوچرخه سواری برای سلامت بدن و قلب

دوچرخه سواری علاوه بر اینکه روشی برای حمل و نقل است برای سلامت بدن بسیار مفید است. تحقیقات نشان داده که این ورزش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

در دوچرخه سواری عضلات بزرگ پا درگیر می شوند و این امر موجب افزایش ضربان قلب می شود. همچنین، دوچرخه سواری باعث سلامت ذهن و روان شما می‌شود. کسانی که این ورزش را انجام می‌دهند قلب قوی تری دارند و کمتر به آنژیوگرافی احتیاج پیدا می کنند.

جمع بندی

فرقی نمی‌کند که ورزش مورد علاقه شما چه چیزی باشد. انجام یوگا، پیاده روی، شنا یا هر ورزش دیگری اگر به صورت منظم و مداوم باشد برای حفظ سلامت قلب خیلی با اهمیت است.

چنانچه به بیماری های قلبی، دیابت و یا بیماری خاص دیگری مبتلا هستید، بهتر است در رابطه با نوع تمرین ورزشی و مدت زمان آن با پزشک خود مشورت کنید.

 

دکتر احمد وصال فوق تخصص قلب اطفال و اینترونشن قلب کودکان و بزرگسالان